Welkom

Welkom bij de nieuwsbrief van Talentontwikkeling en Diversiteit.

Aangekomen in hotel De Keyser

Wat te vroeg om al in te checken, maar we kunnen alle bagage in bewaring geven en op pad. Even uitzoeken wat voor vanmiddag mee moet en wat niet. Dan op zoek naar een lunch. In de lobby staat een kunstige motorfiets…

Posted in blog | Leave a comment

Lachend Falend Leren

Ik schreef een artikel over Lachend Falend Leren. In dit artikel laat ik jou lezen over hoe ik mijn onderzoek naar een leeromgeving waar humor ingezet wordt om de motivatie te vergroten, heb uitgevoerd. En wat er uit dat onderzoek naar voren is gekomen.

Posted in blog | 2 Comments

Versterk de docent met MATE

Ik schreef er nog niet eerder over, maar ik ben bezig met een afstudeeronderwerp waarbij een massale hoeveelheid ICT wordt ingezet tijdens de les, om de docent te ondersteunen in het lesgeven. De faciliteit heet MATE: Massively Assisted Teacher Environment. Waarbij dan vooral gemikt wordt op talentontwikkeling per student, terwijl die in een groep studenten …

Posted in blog | Leave a comment

Associate Degree van de Vrijgestelde Academie

Naar aanleiding van de brief van Minister Bussemaker over de Wet invoering associate degree-opleiding, hebben we de Vrijgestelde Academie opgericht.

Posted in blog | Leave a comment

Op studiereis

Deze week vooral in het buitenland: Portugal. Uitzoeken hoe het onderwijs daar werkt, eruit ziet en in elkaar is gezet. Dit is interessant, want de Portugezen doen het goed: ze stijgen op de PISA lijst, terwijl we in Nederland aan het zakken zijn. We lopen nog wel op ze voor, maar niet op alles en …

Posted in blog | 2 Comments

Alles op de kaart

Op de kaart staan ruim de helft van alle termen rondom praktijkonderzoek doen, die we ons als studenten eigen moeten maken. We kregen het overzicht van de termen in de eerste dagen van de studie. Je mocht zelf weten hoe je deze termen je eigen ging maken en in mijn voorbereiding van een tentamen  bekeek …

Posted in blog | 4 Comments

Omgaan met een CDS (Complex Dynamisch Systeem)

Al eerder werd er hier geschreven over het Complex Dynamisch Systeem (hier). Het is een dingetje om aandacht aan te geven. Want er zijn er veel van en ze zijn niet te snappen. Vlak voor de kerst van 2017 was er een kleine enquête over de volgende stelling: “Alles is een complex dynamisch systeem. Die …

Posted in blog | 9 Comments

Jij bent een Complex Dynamisch Systeem

Iedereen is een complex dynamisch systeem (CDS), wat betekent dat het lastig is te voorspellen wat iemand gaat doen of denkt. Ook is het lastig te voorspellen hoe je iemand kunt beïnvloeden, iets dat een leerkracht nogal eens graag wil doen bij een leerling. Zodra je twee mensen, bijvoorbeeld een leerling en leerkracht, tegelijk observeert, …

Posted in blog | 4 Comments

Volwassenen iets leren…

Volwassenen iets leren gaat totaal anders dan kinderen (leerlingen) of jong volwassenen (studenten) iets leren. Dat komt omdat ze anders tegen het leren en vooral tegen het krijgen van les aankijken (Waelen en Broecheler, 2016). Als docent aan een deeltijdopleiding waar vooral volwassenen college krijgen, is het belangrijk hier kennis van te nemen. Voor je …

Posted in blog | Leave a comment

Leren leerlinggerichte vragen stellen: duurt jaren

Je kunt als leraar twee soorten vragen stellen: vragen waar jij het antwoord al op weet en je wilt checken of de leerling het ook al of nog weet; vragen waar jij het antwoord niet op weet en waarbij je benieuwd bent naar het antwoord. Leraargericht De eerste soort vragen zijn leraargericht en leveren korte …

Posted in blog | 8 Comments