Lerarenopleiding Karel de Grote (KdG) Hogeschool

Vrijdagmiddag bezoeken we de nieuwe campus van de KdG. Na een uitgebreide rondleiding door het gebouw, dat nauwelijks liften heeft zodat een ieder goed geoefend wordt in het veel gezondere traplopen, krijgen we een toelichting op de nieuwe opbouw van de opleiding tot leraar.

Wim Cuypers, de architect van de vernieuwe opleiding, legt uit hoe je tot zo’n vernieuwing komt: je neemt tijd, je neemt de hele docentpopulatie en je beschrijft de nieuwe opleiding in hoofdlijnen. Niet in detail, dat komt later.  Pas als er overeenkomst is over de hoofdlijnen, ga je verder. Want draagvlak voor de kern is nodig voordat je gaat het uitwerken.

Na het akkoord op de hoofdlijnen werken kleine team details uit. Eerst de jaren, dan daarbinnen de blokken en de onderdelen.

Soms een uitwerking uitgebreid terug in een discussie, als men ontdekt hoe de hoofdlijn in de praktijk vorm krijgt. Dat kan tot grote onenigheid leiden, maar dat gebeurde niet. Uiteindelijk is er maar één docent geweest die heeft vastgesteld, nadat de detailuitwerkingen er waren, dat dit niet een school is waar hij mee uit de voeten kan.

De rest van de ruim 50 medewerkers is nu druk bezig voor de tweede keer het 1e jaar te geven en voor het eerst het tweede jaar.

Alles bij elkaar: een inspirerende lerarenopleiding met als intentie elke student zo op te leiden dat deze na het behalen van het diploma direct voluit voor de klas kan staan, zelf lessen kan maken en om kan gaan met alle diversiteit en belangen van betrokkenen op een school.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *