De Nieuwe Autoriteit lezing van Haim Omer

Onze gastheer Ludo de Caluwé had ons ingeschreven voor een lezing van Haim Omer, die hij gaf aan de Universiteit van Antwerpen.

Er waren geen slides, er waren geen boeken. Alleen Haim Omer die ruim een uur vertelde over de krachten en de machten in het verleden om kinderen op te voeden en hoe dat veranderd en verdwenen is. Plus, hoe je met een nieuwe autoriteit dit gemis kunt opvullen: de nieuwe autoriteit van ouders, leerkrachten en schoolhoofden.

Historie

Het is lastiger tegenwoordig om ouder of leerkracht te zijn.  Vroeger was alles duidelijker afgebakend. Tegenwoordig meer vormend.  De sociale functie van de familie verliest zijn waarde ten opzichte van vroeger. 

Het werken vanuit charisma, inspiratie en authoriteit staat nu op een lager pitje, maar werkt dit werkelijk? En waarvoor is het dan eigenlijk vervangen, want kinderen zonder grenzen opvoeden lijkt een heilloze weg.

Er zijn meer verleidingen die ertoe leiden dat kinderen verdwijnen van de ouderlijke radar, de smartphone is er wel een van de sterkste van. De aandacht die dat toestel trekt, daar kun je als opvoeder niet tegenop.

Anker

Verankeren in je rol, leerkrachtrol of ouderrol, dat is belangrijk. Stabiel zijn met vaste grond onder de voeten. Dat levert je dan een nieuwe autoriteit op, die niet lijkt om die van vroeger.

 
Oude autoriteit

  1. Afstand in relatie
  2. Totale controle (dominante gehoorzaamheid)
  3. Hiërarchie
  4. Straffen (en wel direct)

Veranderde situatie

  1. Dichtbij in relatie
  2. Autonomie
  3. Transparantie
  4. Laten gebeuren

Nieuwe autoriteit

  1. Aanwezigheid in relatie (positie kiezen)
  2. Zelfcontrole en verantwoordelijkheid (uitstel van aandacht)
  3. Co-creatie, samen verantwoordelijk, wij-denken
  4. Repareren

Als nieuwe autoriteit zet je het welbevinden van de leerkracht/ouder op gelijke hoogte met het kind. 
Een belangrijke vaardigheid om te ontwikkelen is zelfcontrole: uitstel van reactie, volharden, fouten maken accepteren (kwetsbaar durven opstellen).

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *