Anders is Mooi – vragen voor Antwerpen

We zijn nog niet onderweg, dat is pas op woensdag 6/2, maar wel bezig met voorbereiden. Onder andere met vragen die een goed gesprek zullen opwekken.

Uit voorwerk komt een thema naar boven borrelen: geweldloosheid (Haim Omer), wij-zij-denken (Karin Heremans), polarisatie (Bram Brandsma) en leren omgaan met alles dat anders is dan dat jij het graag zou hebben (Lucas de Man).

Het wordt een soort verhaspeling van “Mooi is Anders!”, naar “Anders is Mooi.”

Daar komen alvast wat vragen door naar boven die we zo links en rechts tijdens ons bezoek kunnen stellen.

Vraag 1: Overgang van BO naar SO
Overgang van Basisonderwijs naar ASO, KSO, TSO en BSO: hoe wordt dit ondersteund door de leerkracht en hoe kan een student dit na de keuze nog veranderen?

Vraag 2: Over de-polarisatie
Naar aanleiding van het interview van Karin Heremans en het boek van Bart Brandsma (Polarisatie): is er opvoeding en daarmee onderwijs nodig om de-polarisatie te leren inzetten. Dat we de generatie van de mening van het midden versterken als ze jong zijn zodat ze dat beter kunnen inzetten als ze volwassen zijn. Plus, zelf als school en als leerkracht voorbeeldgedrag vertonen en minder zoeken naar wij en zij, dader en slachtoffer, slecht en goed (want daar zitten per definitie vooroordelen in).
Hoe ziet u dat?

Vraag 3: Over burgerschap
Is burgerschapsles gericht op Belg (of Nederlander) worden of stijgt het daarbovenuit en wordt je er eerder een soort vergevingsgezinde wereldburger van.
Hoe ziet u dat?

Vraag 4: Over veranderen en weerstand daartegen
In dingen ‘beter’ maken zit een (voor)oordeel in: dat wat je bedenkt is beter dan wat er nu is. De Belg Lucas de Man spreekt daarom liever van dat dingen anders mogen worden. En dat je dan vanzelf wel kunt ontdekken of dat beter is (dan laat je het zo) of niet (en dan verander je dus weer). De weerstand tegen veranderen polariseert snel elke discussie over dat veranderen.
Hoe ziet u dat?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *