Lachend Falend Leren

Ik schreef een artikel over Lachend Falend Leren. In dit artikel laat ik jou lezen over hoe ik mijn onderzoek naar een leeromgeving waar humor ingezet wordt om de motivatie te vergroten, heb uitgevoerd. En wat er uit dat onderzoek naar voren is gekomen.

In het onderzoek worden twee onderdelen getest: de eerste om het type humor te vinden dat studenten leuk vinden. En een tweede die humor inbrengt in de les en in de opdracht, om de motivatie van de student om een kwalitatief goede uitwerking te willen maken te vergroten. Het gaat er dan niet om of de uitwerking goed is, maar of de student wilde proberen de uitwerking goed te maken. Ongeacht of de student dacht dat het zou lukken.

Dat is belangrijk, want in mijn les leren studenten holistisch kijken naar een bedrijf om daar een ICT Architectuuruitwerking over te kunnen opstellen volgens TOGAF (The Open Group Architecture Framework). En dat lukt in het begin echt niet.

Holistisch leren kijken

Holistisch leren kijken naar een bedrijf lijkt qua uitdaging op het leren schrijven en tekenen. Dat zijn talenten en die kun je ontwikkelen. Dat gaat met veel oefenen, soms tranen en uiteindelijk lukt het eigelijk altijd wel. Het falend leren is wat mensen alleen willen doen als ze het echt willen leren. Dat is met lopen en fietsen allemaal wel het geval: kinderen willen dat leren. Dat is een attitude.

ICT Architectuur leren toepassen

Bij het leren ICT Architectuur toepassen is dat falend willen leren er niet zo. Terwijl je het daar ook alleen kunt leren door te oefenen en het dus eerst alsmaar fout te doen.

Ik deed er zelf drie volle dagen over, indertijd. Ik herinner mij die ervaring nog goed en prettig was ie pas aan het eind.

Falend leren is een belangrijke vaardigheid voor een student, maar die wil dat liever zo niet aanpakken. Want falen lijkt fout. Daar is een attitudewijziging voor nodig. Om daar wat aan te doen heb ik onderzoek uitgevoerd. Wat ik kan doen in de les is het leuk maken om te falen, zodat het lachen wordt.

Conclusie

Humor helpt, maar niet voor alles:

  • de motivatie neemt toe;
  • de oefentijd neemt enorm toe;
  • bij eenvoudige opdrachten neemt de kwaliteit toe;
  • bij abstractie opdrachten (waar holistisch denken voor nodig is) blijft de kwaliteit laag.

Kortom: humor helpt maar het is lastig te doseren in hoeveelheid en soort, omdat elke student anders reageert op humor. De diversiteit tussen studenten is namelijk hoog.

Meer lezen kan in het artikel dat ik erover schreef.

Schrijf hieronder jouw ervaringen met humor en lachend falen eens op. Laat ons lachen…

Lachend Falend Leren | www.talentontwikkelingendiversiteit.nl

2 antwoorden op “Lachend Falend Leren”

  1. Hoi Mark,

    Leren met humor. Het is wat ik al mijn hele leven doe. Falend leren vind ik niet zo leuk, maar eerlijk is eerlijk, de keren dat ik Falend aan het leren was hebben mij het meeste opgeleverd. Ik heb je artikel gelezen, mooi geschreven, mooi onderzoek, relevant ook en lastig.

    Wat ik vooral lastig vind aan jouw onderzoek is de rol van de leerkracht, hoe kun je leerkrachten trainen om meer humor in de lessen die zij geven te gooien. Wat nou als de leerkracht niet zoveel humor in zijn/haar pakket heeft? Geloof me ik ken er een aantal. Wat doe je dan?? Dat alleen is al een onderzoek waard want kun je iemand leren om met humor les te geven?

    Maar nu je vraag….mijn eigen moment van Falend leren……..😛
    Het moment dat ik met mijn laptop in de hand zat om hem door het raam te gooien omdat ik niet begreep hoe ik een grafiek kon maken met de tool van Paul van Geert (Paul’s functies) en dat ik dacht waarom ben ik dan ook gaan studeren. Doorgezet en een beetje hulp gevraagd en vooral heel hard om mezelf gelachen. Ik dacht dat ik het had begrepen en zelfs in staat was om de grafieken af te lezen tijdens de toets. Tijdens de toets had ik alles fout 😂

    Ik geloof dat er nog wat humor en falend leren voor nodig is om mij door de volgende module, leeropbrengsten, heen te slepen. Ik denk dat ik niet ontkom aan het maken van grafieken en vooral om te begrijpen wat ik er zelf heb ingestopt. Maar daar heb ik jou voor toch? Jij hebt humor, je bent scherp, hebt onderzoek gedaan…….!

    Ik weet je te vinden 👍

    Groetjes Monique

    1. Hoi Monique, dank je wel voor jouw reactie. Mensen die niet uit zichzelf humor hebben, mensen zoals ik, kunnen dat leren. Achter humor zit een structuur en als je die toepast kun je van elke situatie humor maken.
      Dus het probleem is niet humor maken, maar het zinvol toepassen.
      Maar ik snap jouw punt over de humorlozen precies. Wellicht een leuk idee voor een opbrengstenonderzoek: een groep zonder humor leren humor maken. En daar de opbrengst van bepalen… Wordt lachen! Samen doen?
      Vriendelijke groet, Mark

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *