Humor helpt

Er is uitgebreid onderzoek gedaan naar het toepassen van humor bij het leren, onder andere door S. Alatalo e.a. (2016)*.

Humor helpt.

Deels omdat met humor de context van het leren ontspannen wordt. De klas, de groep en de omgeving wordt minder bedreigend. Ook brengt het degene die aan het lachen wordt gemaakt in een opener geestestoestand (mindset), die goed ingezet kan worden om daar dan een boodschap in te laten landen.

Het is wel belangrijk de humor af te stemmen op de cultuur of culturen in de klas of groep. Want je kunt zo maar misschieten met een goed bedoelde mop die het niet kan doen bij jouw publiek.

Humor verwerken is een mentaal proces

Het gebruik van humor volgt een voorspelbaar aantal stappen bij de ontvanger, volgens het Instructional Humor Processing Theory (IHPT) model. Na het ontvangen, oplossen en begrijpen van de humor, zal de ontvanger inschatten of de humor acceptabel is. Pas als dat positief uitvalt, wordt er gelachen.

Dit processen van een humoristische boodschap is een vaardigheid die versterkt wordt door het aanbieden van humor, waarna dezelfde vaardigheid ingezet kan worden voor het verbeteren van het leren op elk ander onderwerp. Oefenen in lachen vergt het begrijpen van de mop, wat een mentale vaardigheid oefent die goed benut kan worden tijdens het leren van hele andere dingen.

Humor helpt ook jou als leraar

Kortom: maak de les leuk, lachwekkend en humorvol. Dat helpt iedereen die daar aanwezig is, ook de leraar.

Heb jij een standaard mop die je alsmaar gebruikt? Of bedenk je telkens wat anders? Laat er eens eentje horen in een reactie hieronder..

Literatuur

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *