Alles op de kaart

Op de kaart staan ruim de helft van alle termen rondom praktijkonderzoek doen, die we ons als studenten eigen moeten maken. We kregen het overzicht van de termen in de eerste dagen van de studie. Je mocht zelf weten hoe je deze termen je eigen ging maken en in mijn voorbereiding van een tentamen  bekeek ik de lijst weer eens. Met de vraag: welke ken ik nu al?

Inspiratie

Ik denk dat de lijst met termen niet bij een vak hoort, maar bij een docent die ook onderzoeker aan het worden is. Het is de woordenschat die als lingo bij het onderzoeken hoort. Zonder deze taal te begrijpen kun je geen onderzoeksresultaat goed lezen of begrijpen. En kun je eigenlijk geen zinvol onderzoek doen. Maar bij de start van de tweejarige master maken de meeste termen geen duidelijkheid los, eerder verwarring.

In plaats van ze uit het hoofd te leren wilde ik er een beeld van maken. En ik ken een bedrijf dat aanbiedt om een landkaart te  maken, waarbij je zelf niets hoeft te tekenen, alleen namen hoeft te geven. Zo’n kaart met de termen leek me een prachtig beeld: alsof je op ontdekkingsreis bent naar onbekende oorden en een kaart meegekregen hebt om de weg te vinden. Plus het is leuk – en ook wel humor – om het begrippenapparaat van de onderzoeker om te vormen naar een prachtplaat.
Niet alles staat op die kaart, maar als je het hele eiland verkend hebt, dan kom je ze toch allemaal wel tegen. Als je maar zin hebt – of maakt – om het hele eiland te verkennen.

Toepassen

Mijn favoriete plaatsen op de kaart zijn de “Baai van Wijsheid” en het “Onderzoekende Leraressen Klooster”. Daar valt een hoop over te vertellen. Eigenlijk is dat wel de leukste werkvorm voor een kaart: vraag iemand die de kaart nog nooit gezien heeft erop rond te kijken en welke plaats of plek dan opvalt. Omdat de naam grappig klinkt of niet te begrijpen is. Dan samen praten over de naam. Misschien even opzoeken wat het precies betekent.

Dat lijkt me wel lollig leren. En dan ontdekken dat je het nu best makkelijk kunt onthouden. Want de term is een plek op een kaart geworden met een verhaal erover, in plaats van alleen een term.

Wat denk jij van deze onderzoekstermenlandkaart, welke plek valt jou op en wil je wat over vertellen of weten? Laat het me hieronder eens horen…

Onderzoekstermenlandkaart | www.talentontwikkelingendiversiteit.nl

4 antwoorden op “Alles op de kaart”

  1. Hoi Marc,

    Het is grappig dat juist deze manier van leren ook zo goed toe te passen is bij onze leerlingen. Ik kijk altijd weer vol verwondering, bewondering en soms verbazing naar een dyslectische leerling die wel de ezelsbruggetjes kan onthouden voor een spellingsregel maar niet de spellingsregel zoals wij hem aanbieden. Het maakt het leren leuk en laat weer zien er is niet maar één manier om te leren.

    Neemt niet weg, dat ik het leren nu steeds leuker begin te vinden. Dat de termen waar ik totaal geen idee van had dat ze bestonden nu betekenis krijgen omdat ik veel toe kan passen in mijn praktijk. Mooie ervaringen die we ook weer met elkaar mogen delen. Dank voor weer een stukje inspiratie. Binnen een team waarin we aan het ontdekken zijn waar we staan is dit misschien een fijne manier om op ontdekkingsreis te gaan.

    Groet,

    1. Hoi Monique,
      Dank voor jouw reactie. Leuk om te zien dat je ook merkt dat een grote diversiteit aan werkvormen en leermiddelen uiteindelijk ervoor zorgt dat je raak schiet.
      Het betekent niet dat wat je eerder deed fout was, het geeft voor mij vooral aan dat je alsmaar moet blijven variëren. Totdat je raak schiet.
      Vriendelijke groet, Mark

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *